29
stycznia
2011
|
01:00
Europe/Warsaw

„Zamiłowanie do wynalazków nigdy nie wygasa“ – od pierwszego opatentowanego wozu motorowego Benza po drugie wynalezienie automobilu

Od tamtych wydarzeń, to innowacyjność stała się dla producentów samochodów kluczem do sukcesu, zaś w przyszłości stanie się jeszcze ważniejsza. Jak bez odwagi do realizacji nowych pomysłów nie byłoby automobili, tak bez potęgi innowacyjności - nie byłoby postępu. Jako wynalazca automobilu Mercedes-Benz trwale i znacząco wpływa na jego rozwój. Odkąd w 1886 roku Carl Benz zaprezentował „Patent-Motorwagen“, a Gottlieb Daimler w tym samym roku - zmotoryzowany powóz „Motorkutsche“, przedsiębiorstwo może się poszczycić ponad 80.000 zgłoszeń patentowych, umacniając się na pozycji technologicznego lidera. Jako pierwszy automobil świata, patentowy wóz motorowy Benza stał się dosłownie świadectwem pionierskiego ducha motoryzacji. Filigranowy trójkołowiec już na pierwszy rzut oka pokazywał, że rozpoczęła się nowa era mobilności. Powóz motorowy Daimlera był pierwszym automobilem na czterech kołach.

Oba wymienione samochody, stały się początkiem jedynej w swoim rodzaju historii sukcesu, do której Mercedes-Benz stale dopisuje coraz to nowe rozdziały. To właśnie wynalazki producenta samochodowego ze Stuttgartu, początkowo przez krytyków piętnowane jako „bez przyszłości“ i wyszydzane jako „powóz bez koni“, zaczęły wytyczać nowe trendy. Zostały one nie tylko symbolem indywidualnej swobody, ale także zaczęły stanowić istotny czynnik rozwoju gospodarczego. Do najważniejszych innowacji przedsiębiorstwa zalicza się m.in. pierwszy autobus, pierwszy samochód ciężarowy oraz pierwszy nowoczesny samochód osobowy - Mercedes 35 KM z roku 1900/1901.

Mercedes 35 PS (KM): prototyp wszystkich nowoczesnych samochodów osobowych

Mercedes 35 PS był prototypem wszystkich nowoczesnych samochodów osobowych. Od tamtego czasu, przełomu wieków, zdefiniował on fundamentalnie nową i zawsze już aktualną architekturę pojazdu, którą znamionuje przemiana „powozów motorowych“ w samochody o kształcie znanym nam dziś. Najważniejsze cechy techniczne nowej architektury to długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości i pochylona kolumna kierownicy. Wszystkie te cechy, po raz pierwszy zaprezentowane w samochodzie marki Mercedes, współgrają ze sobą stwarzając warunki do komfortowej i bezpiecznej jazdy.

Poza wymienionymi wyżej, cechami charakterystycznymi stały się m.in. wyciągnięta wzdłuż forma i organicznie zintegrowana z przodem chłodnica a la ‘plaster miodu’, która aż po dziś dzień rozwiązuje wszechobecny problem chłodzenia silnika, oraz która stała się dodatkowym znakiem rozpoznawczym marki. Głęboko osadzony w ramie czterocylindrowy silnik dużej mocy ze skrzynią korbową z metali lekkich również pozostaje aktualnym wzorcem dla współczesnych poszukiwań lekkiej konstrukcji. Jego zaworami wydechowymi steruje wał rozrządu, co znacznie poprawia cichobieżność, stabilność na biegu jałowym i zdolność przyspieszania. Zasada konstrukcji „silnik z przodu, napęd końcowy na koła tylne“ z czasem niemal zupełnie wyparła konkurencyjne rozwiązania jako tak zwany "napęd standardowy".


Pierwszy Mercedes – pierwszy nowoczesny automobil

Model „35 PS“ został pierwszym pojazdem noszącym markę Mercedes i przeszedł do historii jako pierwszy nowoczesny samochód. Wielu innych producentów sięgnęło po tą jakże innowacyjną koncepcję konstrukcji, która pod każdym względem okazywała swoją przewagę nad konkurencją. Tym samym Mercedes-Benz już wówczas, u zarania historii automobilizmu, wytworzył swą ambicję sprawowania roli lidera technologicznego i koncepcyjnego.

Radość innowacji: impulsy dla rozwoju automobilizmu

Koncepcyjna kreatywność sprawia, że firma Mercedes-Benz dostarcza wciąż nowych impulsów pobudzających postęp motoryzacji, stale od nowa odkrywa możliwości indywidualnej mobilności, oraz otwiera nowe obszary jej zastosowań. To właśnie innowacyjność uczyniła z Mercedes-Benz producenta samochodów, o jedynej w swoim rodzaju szerokiej i różnorodnej ofercie. Spektrum pojazdów produkowanych pod znakiem gwiazdy obejmuje od kompaktowych samochodów osobowych - Klasy A, przez luksusowe limuzyny, np. Klasy S, oraz samochody dostawcze - Sprinter - i autobusy - Citaro - aż po najcięższe samochody ciężarowe takie jak Actros.

Marka smart uzupełnia portfel produktów o "city car", będący dla wielu idealnym autem miejskim. Historia dzisiejszego smart fortwo sięga początku lat 80-tych i zaprezentowanych wówczas przez Mercedes-Benz wyników badań nad pojazdem NAFA („samochód do ruchu lokalnego“). Ta koncepcja samochodu dwuosobowego była punktem wyjścia dla późniejszej dwutorowej ewolucji modelu, z której w latach 90-tych powstał pierwszy samochód kompaktowy w koncernie - Klasa A, oraz smart city coupé, poprzednik dzisiejszego smart fortwo.

Mercedes-Benz definiował wciąż nowe koncepcje indywidualnej mobilności, tworząc przy okazji całkowicie nowe segmenty rynku. Tak rzecz się miała z przedstawionym w roku 1996 modelem SLK - pierwszym kompaktowym roadsterem klasy premium. Rok później była to Klasa M - pierwszy SUV klasy premium. Konstruujący go inżynierowie Mercedesa sięgnęli do doświadczeń w dziedzinie napędu na wszystkie koła, zebranych przy produkcji legendarnej Klasy G i samochodów specjalnych Unimog. Najnowszy przykład innowacji to CLS, który utworzył w 2004 roku segment czterodrzwiowych samochodów coupé. Również inne techniczne innowacje, które trafiły na rynek najpierw w modelach Mercedesa, dowodzą że wynalazca automobilu w znaczącym stopniu wyznaczył jego dalszy rozwój we wszystkich istotnych zakresach – od napędów, przez bezpieczeństwo i komfort, aż po design.

Napędy Mercedes-Benz: siła dla każdego rodzaju pojazdu

Mercedes-Benz jest od 125 lat pionierem także w dziedzinie napędów pojazdów. Szybko pracujący silnik benzynowy był „siłą napędową” wynalazku, jakim był automobil, w dosłownym znaczeniu tych słów. Już w 1898 r. wraz z pojawieniem się samochodu „Phaeton“ Daimler 8 KM uruchomił pierwszy pojazd drogowy z silnikiem czterocylindrowym. W 1923 roku Benz zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem Diesla. Kolejnym ważnym osiągnięciem Mercedesa stał silnik dieslowski przystosowany do samochodów osobowych, który wprowadzono na rynek w roku 1936, w pierwszym na świecie seryjnym samochodzie osobowym z silnikiem dieslowskim Mercedes-Benz 260 D.

W późniejszym okresie, kolejnym kamieniem milowym w rozwoju samochodów były dla Mercedes-Benz pojazdy o zapłonie samoczynnym. Liczne innowacje techniczne, takie jak np. Common-Rail-Diesel (CDI) z turbodoładowaniem, umożliwiły osiąganie większej mocy i większych momentów obrotowych przy jednoczesnym mniejszym spalaniu i redukcji emitowanych substancji szkodliwych. Dziś marka z gwiazdą we wszystkich segmentach rynku oferuje modele o dużym momencie obrotowym i wyposażone w wysokosprawne silniki CDI, które – proporcjonalnie do swojej mocy – spalają nawet dziesięciokrotnie mniej paliwa niż pionier Diesla z 1936 roku.


BlueTEC: Diesel tak czysty jak nowoczesne benzynowce

Tworząc BlueTEC, Mercedes-Benz wprowadził nową technologię skutecznego zmniejszenia emisji silników dieslowskich, zwłaszcza emisji tlenków azotu. Do 90 procent zawartości NOX zawartych w spalinach ulega redukcji w nieszkodliwy azot i wodę, sprawiając, że silnik dieslowski staje się tak samo przyjaznym środowisku, jak nowoczesne silniki benzynowe. Mercedes-Benz oferuje samochody osobowe z technologią BlueTEC już od roku 2006 w Klasach: E i S, oraz w modelach SUV Klasy GL, R oraz M.

BlueTEC opracowano pierwotnie dla pojazdów użytkowych Mercedes-Benz. W 2005 roku po raz pierwszy zastosowano go do samochodu ciężarowego marki Mercedes, a następnie zaadaptowano do użytku w samochodach osobowych. Na tym przykładzie widać szczególną siłę przedsiębiorstwa: rozwinięty wewnętrzny transfer technologii, dzięki któremu innowacje konsekwentnie i szybko wprowadzane są do całego asortymentu produktów.

Nowoczesne silniki Mercedes-Benz z dużym potencjałem w przyszłości

Mercedes-Benz podkreślił potencjał tkwiący w silniku spalinowym, prezentując w roku 2010 nowego S 250 CDI BlueEFFICIENCY - jedyne do tej pory "pięciolitrowe" auto w klasie samochodów luksusowych. Pierwsze, w ponad 60-letniej historii sukcesu Klasy S auto czterocylindrowe – wysokosprawny, podwójnie doładowany turbodiesel – osiąga w cyklu NEFZ zużycie paliwa na poziomie zaledwie 5,7 litrów na 100 kilometrów.

Przy emisji CO2 w wysokości 149 g/km S 250 CDI BlueEFFICIENCY, jest on także pierwszym samochodem w swojej klasie, schodzącym poniżej granicy 150 gram.

Od pierwszego silnika z doładowaniem mechanicznym po nowoczesne silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim

Także ewolucja silnika benzynowego została w znacznym stopniu wyznaczona przez wynalazcę automobilu. Już na początku lat 20-tych, ówczesna spółka Daimler-Motoren-Gesellschaft, adaptuje do wykorzystania w samochodach skonstruowany pierwotnie dla silników samolotowych układ mechanicznego doładowania silnika spalinowego. Modele Mercedes 6/25 KM i 10/40 KM dzięki technice doładowania mechanicznego otrzymały większą moc i wyższą sprawność, niż porównywalne pojazdy bez doładowania.

Do legendarnego wozu sportowego 300 SL z 1954 roku, Mercedes-Benz wbudował pierwszy benzynowy silnik czterotakt z bezpośrednim wtryskiem benzyny w standardzie. To, co wówczas służyło przede wszystkim podniesieniu mocy, obecnie inżynierowie Mercedesa wykorzystują razem z innymi środkami do podnoszenia sprawności, czyli do znaczącego obniżenia poziomu spalania przy równoczesnym wzroście mocy.

Mercedes-Benz oparł swoją strategię w zakresie silników spalinowych na powszechnym zastosowaniu wtrysku bezpośredniego w silnikach benzynowych i dieslowskich, downsizingu oraz turbodoładowaniu. Mercedes-Benz rozpoczął wprowadzanie tej koncepcji w czyn od prezentacji nowego, 4-cylindrowego silnika spalinowego z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Miało to miejsce na jesieni 2009 roku przy premierze nowej Klasy E. Samochody z nowymi silnikami mogą się pochwalić wysoką mocą przy niewielkim zużyciu paliwa i odpowiednio niższych emisjach CO2.

BlueDIRECT: silnik benzynowy oszczędny jak Diesel

Sprawność na najwyższym poziomie jest wspólnym wyróżnikiem generacji silników o sześciu i ośmiu cylindrach, które zaprezentowano w roku 2010 w Klasie S, CL oraz w nowym CLS. We wszystkich tych jednostkach, w porównaniu ze starszymi modelami, wzrosła moc i moment obrotowy, przy równocześnym spadku zużycia paliwa (np. w nowym CLS – o 25 procent). Pod względem oszczędności, nowoczesne silniki benzynowe o wtrysku bezpośrednim BlueDIRECT firmy Mercedes-Benz zbliżają się o kolejny krok do silników dieslowskich. Do wzrostu sprawności przyczyniają się specjalne rozwiązania zastosowane w systemie BlueEFFICIENCY, a szczególnie seryjnie już montowana w wielu modelach funkcja ECO Start-Stop, którą Mercedes-Benz do połowy roku 2011 oferować będzie we wszystkich swoich samochodach (łącznie ponad 50 modeli).

Pionier alternatywnych technologii napędu

Mercedes-Benz wcześnie ustawił drogowskazy również w zakresie napędów alternatywnych. Już w 1906 roku firma po raz pierwszy wyposażyła samochody osobowe, ciężarowe, autobusy i pojazdy pożarnicze w akumulatorowy napęd elektryczny albo hybrydowy. W latach 70-tych ponownie podjęto badania nad skonstruowaniem napędu elektrycznego i hybrydowego, i od tego czasu są one stale intensyfikowane. Na bazie unikalnego skarbu, jakim są nagromadzone doświadczenia, Mercedes-Benz stworzył nowoczesne samochody z alternatywnymi napędami, wskazujące w konsekwencji drogę ku mobilności bezemisyjnej.

Zalicza się do nich wprowadzona w 2009 roku luksusowa limuzyna S 400 HYBRID, pierwszy produkowany przez producenta europejskiego samochód osobowy o napędzie hybrydowym, a równocześnie pierwsza seryjna hybryda w najnowocześniejszej technologii baterii litowo-jonowych. Niemal od razu potem Mercedes-Benz zaproponował rynkowi kolejno trzy nowoczesne silniki elektryczne: Klasa A E-CELL, samochód dostawczy Vito E-CELL z elektrycznym napędem akumulatorowym oraz Klasę B F-CELL z ogniwami paliwowymi. Portfolio aut elektrycznych tego koncernu dopełnia smart fortwo electric drive, uznany za pioniera nowej miejskiej mobilności bez lokalnych emisji szkodliwych substancji.

Bezpieczeństwo: w każdym nowoczesnym samochodzie jest cząstka Mercedesa


Na całym świecie nie ma producenta, który w rozwój systemów bezpieczeństwa podróżowania samochodem zainwestowałby więcej niż Mercedes-Benz. Od siedmiu dziesięcioleci eksperci od bezpieczeństwa Mercedesa systematycznie pracują nad badaniem przyczyn wypadków drogowych, zmniejszaniem ich skutków i zapobieganiem im. O szerokim zaangażowaniu Mercedesa mogą świadczyć trzy jubileusze obchodzone w roku 2009: „70-ciolecie rozwoju technik bezpieczeństwa“, „50-ciolecie kabiny pasażerskiej o wzmocnionej konstrukcji“ i „40-tolecie badań nad wypadkami drogowymi“.

W dziedzinie bezpieczeństwa biernego, uwaga firmy skupia się na maksymalizowaniu ochrony osób znajdujących się w chwili wypadku we wnętrzu samochodu. Przykładem takiego rozwiązania jest wyposażona w strefy zgniotu kabina pasażerska o mocnej konstrukcji. Mercedes-Benz opatentował ją w 1951 roku, zaś w roku 1959 , wprowadził już w standardzie dla modeli 220 S i 220 SE. Kolejnym przykładem innowacji jest poduszka powietrzna, którą Mercedes-Benz wprowadził do produkcji seryjnej jako pierwsze sprawdzające się w praktyce rozwiązanie. Dziś airbag jest oczywistością dla każdego kierowcy. Dlatego można powiedzieć, że w każdym nowoczesnym samochodzie tkwi cząstka Mercedes-Benz.

Następstwa wypadków drogowych należy łagodzić, albo w ogóle do nich nie dopuszczać

W dążeniu do jazdy bezwypadkowej centralnym tematem staje się bezpieczeństwo czynne. Mercedes-Benz skonstruował innowacje łagodzące ciężar wypadków drogowych, lub im zupełnie zapobiegające. Elektronicznie sterowane systemy ABS i ESP® to rozwiązania Mercedesa, które w dający się wykazać sposób przyczyniają się do wyraźnego zmniejszenia liczby wypadków. Systemy te stanowią dziś standard niemalże u wszystkich producentów. Zapobiegający blokowaniu się kół system ABS wprowadzono po raz pierwszy w roku 1978 w Klasie S typoszeregu 116, zaś poduszkę powietrzną w roku 1981 w Klasie S typoszeregu 126. Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP® Mercedes-Benz wprowadził na rynek w roku 1995 w Klasie S Coupé typoszeregu 140, zaś następnie sukcesywnie wprowadzał do wszystkich typoszeregów.

Jako pierwszy producent samochodów na świecie, Mercedes-Benz połączył środki bezpieczeństwa aktywnego ze środkami pasywnymi, dodatkowo zwiększając bezpieczeństwo pasażerów. System PRE-SAFE® otworzył w 2002 roku nowy rozdział w historii techniki bezpieczeństwa. W swoich innowacjach na rzecz bezpieczeństwa, Mercedes-Benz kierował się konsekwentnie wiedzą uzyskaną zarówno w oparciu o badania przebiegu rzeczywistych wypadków, jak i o własne, prowadzone przez firmę analizy skutków i przyczyn wypadków. Innowacyjne systemy, takie jak na przykład aktywny asystent zmiany pasa ruchu lub ATTENTION ASSIST, zmniejszają ryzyko typowych przyczyn wypadków - zmiany pasa ruchu, czy przemęczenia.

Wybrane momenty zwrotne w rozwoju systemów bezpieczeństwa Mercedes-Benz

1939 pierwsze systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych

1959 pierwsze na świecie bezpieczne nadwozie

1969 początek badań Mercedes-Benz nad skutkami, przyczynami i przebiegiem wypadków drogowych

1978 elektronicznie sterowany system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS)

1981 pirotechniczna poduszka powietrzna, napinacz pasów bezpieczeństwa

1989 automatycznie wysuwany pałąk ochronny przeciwkapotażowy

1995 elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP®

1996 asystent hamowania (BAS)

1998 tempomat regulacji odstępu DISTRONIC

1999 system aktywnej kontroli zawieszenia podwozia Active Body Control (ABC), kontrola ciśnienia w oponach

2002 system ochrony pasażerów PRE-SAFE®

2003 aktywne reflektory doświetlające zakręty

2005 DISTRONIC PLUS, asystent hamowania Plus (BAS PLUS), asystent jazdy nocą

2006 Hamulce PRE-SAFE® , Intelligent Light System (ILS)

2009 asystent limitu prędkości, asystent utrzymania toru jazdy, asystent kąta martwego, asystent rozpoznawania przemęczenia ATTENTION ASSIST

2010 aktywny asystent utrzymania toru jazdy, aktywny asystent kąta martwego; reflektory LED-High-Performance

Komfort jazdy - domena Mercedes-Benz

Domeną Mercedesa jest komfort jazdy. Szeroki rozstaw kół, długi rozstaw osi i skrojone na miarę systemy układu jezdnego –Mercedes-Benz już od ponad stulecia troszczy się o typowy dla tej marki komfort jazdy na długich dystansach. Już w 1931 roku ukazał się Mercedes-Benz model 170, będący punktem zwrotnym w technice budowania podwozia. To wtedy po raz pierwszy w seryjnie produkowanym samochodzie osobowym pojwiły się zawieszone oddzielnie wszystkie cztery koła. Taka konstrukcja dała zupełnie nowy komfort jazdy, zdecydowanie lepiej niwelując nierówności nawierzchni.

Mercedes-Benz wciąż pozostaje wzorcem w zakresie konstrukcji wyznaczających nowe kierunki rozwoju: w 1954 roku wprowadzona została oś wahliwa jednoprzegubowa, zaś w 1968 - oś wahliwa ukośna. Obie konstrukcje łączą jeszcze wyższe bezpieczeństwo jazdy z komfortem. Już w 1961 roku nowe trendy wyznaczyły pierwsze zawieszenie pneumatyczne luksusowej limuzyny 300 SE. Pod koniec następnego roku sensacją techniczną stała się wielowahaczowa oś tylna w nowej klasie samochodów kompaktowych. Optymalny ruch oddzielnie zawieszonych tylnych kół uzyskany został dzięki aż pięciu odpowiednio rozmieszczonym wahaczom dla każdego koła. W kolejnych latach, oś tylna wielowahaczowa znalazła zastosowanie we wszystkich autach Mercedes-Benz - limuzynach, coupé, kabrioletach i wozach sportowych z napędem na tylne koła, stanowiąc wzór dla wielu innych producentów.

AIRMATIC: zawieszenie pneumatyczne - jeszcze większa kultura jazdy

W 1998 roku w Klasie S zadebiutowała kolejna technologiczna nowość: klasyczny układ zawieszenia i amortyzacji z resorami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi został zastąpiony przez elektronicznie regulowany AIRMATIC (Adaptive

Intelligent Ride-control Automatic) z pneumatycznym i zmiennym układem zawieszenia ADS. Część systemu AIRMATIC stanowi także automatyczna, pracująca oddzielnie dla każdego koła regulacja poziomu,. Dostosowuje ona jazdę do stanu nawierzchni, stylu jazdy i obciążenia samochodu, zapewniając niespotykany komfort jazdy.

Do najważniejszych innowacji w ostatnim czasie zalicza się pierwszy na świecie system aktywnej kontroli zawieszenia pojazdu Active Body Control ABC, zaprezentowany przez Mercedes-Benz w roku 1991 w pojeździe doświadczalnym C112, zaś w 1999 wprowadzony już w CL-Coupé. Podczas pokonywania zakrętów lub hamowania aktywnie regulowany system zmniejsza drgania powodowane przez ruchy nadwozia we wszystkich płaszczyznach (kołysanie wzdłużne). W 2007 roku w nowej Klasie C zadebiutował z koleii pakiet ADVANCED AGILITY. Oferuje on dwa programy zmiany biegów: Sport i Komfort. W ramach wspomnianych programów zmiany biegów, amortyzatory każdego koła są bezstopniowo elektronicznie regulowane.

PRE-SCAN: „latający dywan“ na czterech kołach

W 2007 r. Mercedes-Benz przedstawił w pojeździe doświadczalnym F 700 rewolucyjne podwozie PRE-SCAN. System ten potrafi z wyprzedzeniem rozpoznawać stan drogi, wrażliwie reagować na nierówności, oraz jeszcze skuteczniej je niwelować. F 700 osiągnął w ten sposób poziom komfortu niemal równy przysłowiowemu „latającemu dywanowi“. W charakterze „oczu“, podwozie PRE-SCAN wykorzystuje dwa laserowe czujniki umieszczone w zespole reflektorów przednich.

W pokazanym jesienią 2010 r. podwoziu MAGIC BODY CONTROL, Mercedes-Benz zaprezentował udoskonalony system, który wybiega wzrokiem naprzód w dosłownym tego słowa znaczeniu: kamera stereofoniczna o wysokiej czułości, zamontowana na szybie przedniej powyżej lusterka wewnętrznego, „obserwuje“ drogę przed pojazdem z dwóch różnych perspektyw. Dzięki temu potrafi dokładnie rejestrować wszelkie nierówności nawierzchni. Zaawansowane komputery pokładowe przetwarzają wszystkie dane w czasie rzeczywistym i sterują aktywnym podwoziem ABC, oddzielnie regulując siłę działającą na każde koło.

W ten sposób można zniwelować zdecydowanie większą część ruchów nadwozia, niż było to możliwe do tej pory.

Komfort obsługi: inteligentne systemy sprzyjające bezpieczeństwu kondycyjnemu

Zasada możliwie łatwego i intuicyjnego systemu obsługi pojazdu sięga niemal prapoczątków Mercedes-Benz. Już w 1902 roku nowe modele tej marki dały wyraz postępowi uzyskanemu w zakresie coraz łatwiejszej obsługi, dodając do nazwy Mercedes dodatek „Simplex“. Maksymalny komfort oznacza dla Mercedes-Benz więcej niż tylko wygodę i komfortowe wyposażenie. Wszystkie rozwiązania techniczne w samochodach z symbolem gwiazdy wspierają kierowcę, znacząco go odciążać i wspomagając wieloma starannie ze sobą zgranymi środkami. Czynniki takie jak ogólny komfort obsługi, ergonomia, klimatyzacja, poziom hałasu, czy właściwości oddziałują na kondycję kierowcy, a tym samym na jego zdolność oceny sytuacji na drodze. Wiadomo natomiast, że tylko kierowca zrelaksowany jest kierowcą bezpiecznym.

Od wielu lat Mercedes-Benz bada powyższe zagadnienia w ramach programu „bezpieczeństwo kondycyjne“ i konsekwentnie wykorzystuje uzyskiwane wyniki do optymalizacji produkcji seryjnej. W efekcie kierowcy Mercedesa znacznie dłużej zachowują dobrą formę i koncentrację, co zostało udowodnione. Przykładem postępu w tej dziedzinie są odpowiednio ustrukturyzowane, intuicyjnie zrozumiałe koncepcje systemu obsługowo-wskaźnikowego oraz inteligentne systemy asystujące kierowcy, czyniące z samochodu aktywnie wspierającego kierowcę partnera. .

Design: pomost między tradycją a nowoczesnością

Design Mercedes-Benz ukształtował się w oparciu o połączenie tradycji i nowoczesności. Współczesny kształt estetyczny samochodu wciąż opiera się o koncepcję zaprezentowanego w roku 1909 auta „Blitzen-Benz (czyli Benz Błyskawica)“, innowacyjnego auta wyścigowego uwzględniającego w swojej konstrukcjiwiedzę naukową z zakresu aerodynamiki.

Podczas gdy modele Mercedes-Benz z lat 120-tych charakteryzowały ostre, mocno pociągnięte linie, poczynając od lat 30-tych wzornictwo przeszło powoli przechodzi na bardziej miękkie, opływowe i wyoblone kształty. Kulminację tej tendencji wyraził model 500 K z 1934 roku i jego wprowadzony od 1936 roku niemal identyczny następca - 540 K. Ich skrojone na miarę formy o eleganckich, opływowych liniach uważane były za obiekty najwyższego piękna.

1953: przełom w designie samochodów

W 1953 roku Mercedes-Benz wykonał kolejny krok ku nowoczesności wprowadzając model 180. Cechą charakterystyczną limuzyny jest bryła złożona z trzech pudełek, gdzie trzecim „pudełkiem“ po przodzie i kabinie pasażerskiej stał się bagażnik. Samonośne nadwozie „pontonowe“ przekonuje nie tylko większą stabilnością i wyższym bezpieczeństwem w razie wypadku, wygląda również dużo nowocześniej. Modele „Ponton" ze swymi charakterystycznymi błotnikami, doczepianymi reflektorami, stopniami i krótkim zwisem tyłu, mają wiele zalet praktycznych: duże wnętrze, lepszą widoczność, niższy wskaźnik oporu powietrza, mniejsze szumy powietrza i zdecydowanie większy bagażnik.

Wiele wybitnych modeli Mercedes-Benz wywarło trwały wpływ na rozwój wzornictwa automobili. Określany często mianem ikony designu Mercedes-Benz 300 SL, tzw. „skrzydlak“ stał się ucieleśnieniem swojej klasy jak żadne inne auto owych czasów. Do dziś jest szeroko pożądanym wozem, wybranym w roku 1999 „samochodem sportowym stulecia“ przez międzynarodowe jury złożone z ekspertów automobilizmu. Auto 300 SL jako pierwszy pojazd drogowy firmy Mercedes-Benz otrzymał poziomy otwór wlotowy powietrza z gwiazdą po środku. Ten nowy wzór wywarł piętno na wszystkich następnych wozach wyścigowych SL.

Także wprowadzone w 1959 roku limuzyny typu 220, 220 S i 220 SE wyznaczyły nowe trendy swoją niepowtarzalną formą, jednoczącą funkcjonalność z elegancją: równie piękne jak i pomocne podczas parkowania tylne "skrzydła" oraz godna pozazdroszczenia widoczność wokół kierowcy, są wczesną antycypacją zmieniających się gustów klientów.

Połączenie sprawdzonych elementów stylistycznych z nowymi ideami

Współczesne pojazdy Mercedes-Benz dają wyraz charakterystycznej dla swego typu, jedynej w swoim rodzaju tożsamości marki, czerpiąc często inspiracje z detali stylistycznych zaczerpniętych z przeszłości marki. Należy do nich na przykład szerokość wnętrza na wysokości bioder dzisiejszej rodziny Klasy E, jaką szczyciły się już samochody ‘pontony’ z lat 50-tych. Podobnie w przypadku bocznych otworów wentylacyjnych modeli SL, których podstawowe formy także pochodzą z lat 50-tych. Takie klasyczne elementy poddawane są jednak zawsze nowej, zgodnej z duchem czasu interpretacji; Mercedes-Benz unika w ten sposób konsekwentnie krótkotrwałych z reguły trendów retro. Designerzy Mercedes-Benz podkreślają raczej pochodzenie inspiracji dla ich modeli samochodów z bogatej tradycji, zestawiając sprawdzone elementy stylistyczne marki z nowymi ideami. W ten sposób nieprzerwanie dokonuje się postęp w zakresie designu.

Mercedes-Benz realizuje długookresową strategię w zakresie designu. Strategia ta zapewnia stałą rozpoznawalność Mercedesa. Designerzy zwracają uwagę na zróżnicowany język formy: łączą elementy, pozwalające na szybką identyfikację auta jako samochodu marki Mercedes-Benz, za pomocą swoistej, typowej dla typoszeregu charakterystyki filozofii designu, mającej na celu nadanie pojazdowi bardzo swoistego charakteru. Zawsze modele SUVów wyraźnie odróżniają się od limuzyn, coupé czy wozów sportowych. W efekcie powstaje atrakcyjne połączenie zindywidualizowanego wyglądu z jedyną w swoim rodzaju tożsamością marki. W efekcie, język formy Mercedes-Benz pozostaje żywym w każdym szczególe – nowoczesny, ale nie poddający się ulotnej modzie.

Zasada ta obowiązuje również w designie wnętrza i jest w autach Mercedes-Benz konsekwentnie realizowana. W zależności od charakteru pojazdu projektuje się i produkuje materiały, formy i elementy stylistyczne właściwe dla poszczególnych typoszeregów i typów. Indywidualność i harmonijna całość mają tu też pierwszeństwo przed powszechną uniformizacją. Coraz istotniejsza dla prac designerskich forma ukształtowania i wystroju wnętrza przyczynia się dziś bardziej niż kiedykolwiek wcześniej do podtrzymania fascynacji pięknem ponadczasowym. Wnętrze auta rozumiane jest jako przestrzeń do życia, w której właściciel spędza wiele czasu.

Typowy dla marki język formy Mercedes-Benz w nowej interpretacji

Wgląd w przyszły język formy Mercedes-Benz umożliwia samochód doświadczalny F800 Style, który stanowi nośnik technologii i designerską deklarację w jednym. Na wygląd zewnętrzny mają duży wpływ długi rozstaw osi, krótkie zwisy nadwozia oraz zmysłowo opływowa linia dachu. Ekscytująco ukształtowana sylwetka boczna podobna do coupé i wyważone proporcje zapewniają stylową sportową prezencję, która wyznacza kolejny etap rozwoju języka formy Mercedes-Benz.

Przestrzeń do kreatywnego myślenia

Wynalazca automobilu przywiązuje od 125 lat szczególną wagę do kreatywności. Niemiecka sztuka inżynierska i szwabski „talent pracowitej mrówki“ stworzyły ikonę światowej marki. Przedsiębiorstwo wspiera kreatywność, stwarzając przestrzeń dla swobodnej myśli i pracy. Dzięki temu źródło tej innowacyjnej siły nigdy nie wyschnie.

Dla zachowania pozycji pioniera w zakresie innowacyjności, koncern zorganizował ogólnoświatową sieć naukową, w ramach której pracownicy z działu badań i rozwoju wnoszą swój know-how z najprzeróżniejszych dyscyplin. W ubiegłym roku firma złożyła największą liczbę patentowych zgłoszeń pierwotnych wśród producentów aut segmentu premium. Ponad połowa spośród łącznie 2.070 zgłoszonych nowych wynalazków przypada na technologie „zielone“, z czego aż 720 na mechanizm napędowy (35%). Szczególny postęp osiągnięto w zakresie sprawności energetycznej, obróbki uzdatniającej spalin oraz techniki ogniw paliwowych i akumulatorów. Przy wysokich inwestycjach w badania i rozwój, firma stwarza warunki uzyskania dalszego postępu w zakresie poziomu innowacyjności w horyzoncie długookresowym.

Mercedes-Benz: najcenniejsza lusksusowa marka świata

Dzięki konsekwencji w realizowaniu strategii innowacyjności, Mercedes-Benz zajmuje w rankingu najcenniejszych marek świata pozycję lidera. Dowodzą tego najnowsze badania międzynarodowe pochodzące z bieżącego roku. Wyjątkowa pozycja marki z gwiazdą potwierdzona została niejako trzykrotnie – w kategoriach: „najcenniejsza niemiecka marka“, „najcenniejsza światowa marka samochodowa segmentu premium “ oraz „najcenniejsza luksusowa marka świata “.

„The best or nothing“ – na początku, dziś i w przyszłości

Carl Benz powiedział kiedyś: „Zamiłowanie do wynalazków nigdy nie wygasa.“. Gottlieb Daimler sformułował natomiast swoją słynną maksymę „najlepszy, albo żaden“. Te dwa hasła przewodnie Mercedes-Benz realizuje już od niemal 125 lat. Będąc jedną z kluczowych sił napędowych marki, duch innowacyjności trwale zakorzenił się w kulturze korporacji. Ta z kolei zawsze hołdowała idei zapewnienia indywidualnej mobilności także przyszłym pokoleniom i proponowania Klientom optymalnego dla danych czasów pojazdu, dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb. Fundament tej siły innowacyjności tworzy systematyczny wysiłek wkładany w prowadzone przez Mercedes-Benz badania, co na początku lat 70-tych znalazło potwierdzenie w utworzeniu własnego działu badań. Dziś Mercedes-Benz może korzystać z globalnej sieci naukowej skupiającej ok. 19.000 naukowców i projektantów na całym świecie. Taki interdyscyplinarny „think tank“, w którym buzuje duch pionierstwa, kompetencji i motywacji, zapewnia, że i w przyszłości firma tworzyć będzie najlepsze auta świata.