Warszawa,
23
grudnia
2021
|
12:12
Europe/Warsaw

„Zielone” dostawy w InPost – eSprintery w firmowej flocie

Świąteczne prezenty firma InPost dostarcza w tym roku m.in. za pomocą 10 eSprinterów. W ten sposób pojazdy Mercedes-Benz przyczyniają się do realizacji celów firmy w zakresie rozwoju „zielonych” dostaw na rok 2021.

Okres przedświąteczny to tradycyjne „żniwa” dla branży e-handlu, a kolejna fala pandemii COVID-19 dodatkowo skłania do zakupów przez internet. Wiąże się to ze wzrostem potrzeb transportowych, dlatego niezwykle ważne jest, aby dostawy odbywały się w sposób możliwie zrównoważony. Najbardziej przyjazną środowisku formą dostarczania przesyłek jest dostawa do paczkomatów – według szacunków InPost można dzięki niej zmniejszyć emisję CO2 aż o 75% w porównaniu z klasyczną usługą kurierską. InPost, który aktywnie działa na rzecz ochrony środowiska poprzez wiele różnego rodzaju inicjatyw, mocno tę formę rozwija i z sukcesami promuje. Według raportu Kantar Polska z kwietnia 2021 r., dostawę do paczkomatu zamiast przez kuriera wybierało już 89% kupujących. Aby jeszcze bardziej zredukować emisję gazów cieplarnianych firma od dwóch lat buduje także elektryczną flotę – lokalnie bezemisyjne pojazdy kurierskie dodatkowo pozwalają odciążyć środowisko. Ma to sens także ekonomiczny – z badania Ecommerce, przeprowadzonego w Europie w roku 2020 przez firmę Nepa dla Postnord, wynika, że aż 32% Polaków kupujących online jest w stanie zapłacić więcej za przesyłkę, jeśli dostawa będzie realizowana z wykorzystaniem zrównoważonego modelu transportu. Tym bardziej więc w dostawach zakupów online istotne staje się zwiększanie udziału bezemisyjnych środków transportu.

W systematycznie rozbudowywanej flocie InPost pracuje również 10 eSprinterów.

– Bardzo się cieszymy, że InPost wybrał do swojej floty nasz flagowy duży pojazd dostawczy –jeden z ulubionych modeli kurierów na całym świecie – w wersji z napędem elektrycznym – mówi Thomas Greipel, szef Mercedes-Benz Vans w Polsce. – Dwa lata temu, dzięki elektrycznemu napędowi do legendarnych już cech Sprintera – takich jak funkcjonalność i wytrzymałość – dołączyła także lokalna bezemisyjność. Jesteśmy przekonani, że ładowność i komfort użytkowania eSprintera zostanie przez kierowców InPostu doceniona.

Z punktu widzenia usług kurierskich, tzw. ostatniej mili, elektryczna wersja Sprintera oferuje wiele dodatkowych zalet – takich jak np. możliwość jazdy po buspasach i bezpłatnego parkowania, co oszczędza czas i skraca dostawę. Dodatkowo samochód nie tylko jest lokalnie zeroemisyjny, ale też emituje mniej pyłu z klocków hamulcowych dzięki hamowaniu silnikiem z wykorzystaniem rekuperacji, co zmniejsza zanieczyszczenia powietrza. Ponadto koszty użytkowania są niższe – nie trzeba wymieniać płynów eksploatacyjnych w silniku i w skrzyni biegów, tankować AdBlue, nie jest także konieczna wymiana zużywających się komponentów, takich jak rozrusznik, turbina czy sprzęgło. Zimą istotna jest także możliwość wstępnego podgrzania kabiny przed wyruszeniem w trasę, co z jednej strony oszczędza zasięg, a z drugiej podnosi komfort pracy.

Kierowcy eSprinterów InPost jeżdżą egzemplarzami wyposażonymi m.in. w kamerę cofania w lusterku wstecznym, tylne drzwi skrzydłowe otwierane do 270 st. oraz opony wielosezonowe i klimatyzację wstępną. Pojazd posiada też możliwość bezprzewodowego ładowania smartfonu oraz dwie dodatkowe półki na dokumenty (nad głową kierowcy oraz w nogach pasażera).

Wnętrze przestrzeni ładunkowej – podłoga oraz ściany – zostało wyłożone odporną na uszkodzenia sklejką oraz doświetlone listwami LED. Samochód napędza silnik elektryczny o mocy 85 kW (116 KM). Zasięg w cyklu mieszanym, w zależności od wybranej wersji baterii, może wynosić od 118 km do 156 km (wg WLTP[1]), co pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie pracy pojazdu. Jednocześnie dodatkowe zalety, takie jak możliwość naładowania pojazdu od 10-80% w czasie poniżej 30 min. za pomocą szybkiej ładowarki DC o mocy 80 kW, oraz cicha i dynamiczna jazda, także mają znaczenie – szczególnie w najtrudniejszym dla kurierów okresie świątecznej gorączki zakupowej.

[1] Zużycie energii elektrycznej i zasięg zostały określone na podstawie rozporządzenia 2017/1151/UE. Zużycie energii elektrycznej i zasięg

zależą od konfiguracji pojazdu [w szczególności od wybranego ograniczenia prędkości maksymalnej]. Faktyczny zasięg jest ponadto uzależniony od indywidualnej techniki jazdy, warunków drogowych i natężenia ruchu, temperatury zewnętrznej, korzystania z układu klimatyzacji / ogrzewania itd. i może się różnić.