Stuttgart,
28
stycznia
2022
|
16:37
Europe/Warsaw

Zrównoważony rozwój potwierdzony: nowy EQS „zalicza” audyt środowiskowy

Przeprowadzana przez Mercedes-Benz ocena cyklu życia samochodu (LCA) analizuje wszystkie aspekty środowiskowe związane z danym modelem – począwszy od produkcji surowców i samego pojazdu, poprzez jego użytkowanie, aż po recykling po wycofaniu z eksploatacji. Obszerną dokumentację kontrolują niezależni specjaliści. Audyt pozytywnie przeszedł właśnie Mercedes EQS 450+ – jako pierwszy model oparty na architekturze dla samochodów klasy wyższej na prąd. „Kontrola środowiskowa 360°” dostarcza szczegółowych informacji na temat zużycia energii, emisji oraz oceny cyklu życia, a także wykorzystania surowców odnawialnych i recyklatów. Wersję PDF można pobrać tutaj.

Istotnymi czynnikami w ocenie cyklu życia samochodu elektrycznego są produkcja wysokonapięciowego akumulatora oraz procesy ładowania podczas eksploatacji pojazdu. W swoich obliczeniach Mercedes-Benz przyjmuje tu dwa różne podejścia: w scenariuszu „miksu energetycznego UE” ładowanie baterii odbywa się prądem z europejskiego miksu energetycznego;, z kolei w scenariuszu „regeneracyjnym” do produkcji ogniw akumulatora oraz do ładowania w fazie użytkowania wykorzystywana jest energia ze źródeł odnawialnych. W przypadku EQS-a oba scenariusze odnoszą się do przebiegu 300 000 km.

Interesujące fakty i liczby: EQS oraz zrównoważony rozwój w skrócie

Katody ogniw akumulatorowych w EQS-ie zawierają 10% kobaltu.

Komponenty EQS-a o łącznej masie 80 kg są proporcjonalnie wykonane z materiałów oszczędzających zasoby (surowców z recyklingu oraz surowców odnawialnych).

EQS jest obecnie najbardziej aerodynamicznym seryjnym samochodem świata – ze współczynnikiem oporu powietrza Cd o wartości od 0,20 (zależnie od specyfikacji). W porównaniu z dopracowanym aerodynamicznie autem elektrycznym (Cd = 0,23), zapewnia to przewagę zasięgu (cykl WLTP) w zakresie 4-5% (pomiar Mercedesa na długich dystansach).

Dach Fabryki 56, gdzie produkowany jest EQS, wyposażono w 12 000 modułów fotowoltaicznych. Ich maksymalna moc wynosi około 5000 kWp, dzięki czemu w skali roku mogą pokryć średnio około 30% zapotrzebowania zakładów na energię. Zużycie prądu w Fabryce 56 jest z kolei o 25% niższe niż w innych montażowniach Mercedes-Benz.

Około 40% powierzchni dachu Fabryki 56 pokrywają rośliny, a w głównym budynku po raz pierwszy użyto betonu z recyklingu.

W 2022 r. w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach będzie produkowanych łącznie osiem elektrycznych modeli Mercedes-EQ.

Do produkcji wykładziny podłogowej EQS-a wykorzystano nową przędzę z regenerowanego nylonu. Jedna tona takiej przędzy (marka o nazwie ECONYL) w porównaniu z materiałem pierwotnym pozwala zaoszczędzić ponad 6,5 tony CO2.

Po „życiorysie” w samochodzie akumulatory mogą mieć drugie życie, np. w systemie magazynowania energii Mercedes-Benz Energy. Wraz ze swoimi partnerami firma wprowadziła już do niemieckiej sieci trzy wielkoskalowe systemy magazynowania, o łącznej pojemności około 50 MWh; wszystkie zbudowano z wysokonapięciowych akumulatorów stosowanych wcześniej w samochodach. Pierwszy system magazynowania akumulatorów z „odzysku” podłączono do sieci w październiku 2016 r. w Lünen w Westfalii.

Większość dostawców Mercedes-Benz, którzy odpowiadają za około 90% rocznych zakupów, chce w przyszłości dostarczać wyłącznie części produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Swoją wolę zadeklarowali w specjalnym liście. Najpóźniej od 2039 r. przez bramy zakładów Mercedes-Benz zostaną przepuszczone tylko te materiały produkcyjne, które na wszystkich etapach tworzenia wartości będą wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2.

Już w 2018 r. Mercedes-Benz rozpoczął proces zapewniania transparentności złożonych łańcuchów dostaw kobaltu do ogniw akumulatorowych. W tym celu zidentyfikowano 120 dostawców i przeprowadzono, zgodnie z wytycznymi OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), 60 audytów.

Produkcja akumulatorów litowo-jonowych w zakładzie Hedelfingen, wchodzącym w skład fabryki Mercedes-Benz w Stuttgarcie-Untertürkheim, będzie neutralna pod względem emisji CO2 od 2022 r. W ramach strategicznych partnerstw Mercedes-Benz porozumiał się również co do zakupu ogniw wytwarzanych w sposób neutralny pod względem emisji CO2 – począwszy od EQS-a.

Mercedes-Benz publikuje „Kontrole środowiskowe 360°” od 2005 r. Są one wynikiem systematycznego uwzględniania aspektów środowiskowych podczas opracowywania produktów, zgodnie z normą ISO/TR 14062.